شخصیت شناسی ازدواج چیست؟

ویژگی‌های شخصیتی زوجین در چگونگی آینده ازدواج و رضایت زناشویی نقش بزرگی دارند. درواقع ازدواج پیوند بین دو تیپ شخصیتی است و هر یک از زوجین با ویژگی‌های شخصیتی منحصربه‌فرد خود، تجربیات مختلف گذشته و سبک فرزند پروری متفاوتی که در آن رشد یافته وارد یک زندگی مشترک می‌شود و هر چه این شخصیت ها آشنایی بیشتری با یکدیگر داشته باشند شانس موفقیت در زندگی زناشویی و کاهش مشکلات خانوادگی افزایش پیدا می کند.

شخصیت شناسی ازدواج می تواند به آن ها کمک کند تا شخصیت خود و طرف مقابل را بهتر و بیشتر بشناسند و به چشم‌اندازی از زندگی مشترک خود در آینده برسند، یعنی به‌طور مثال متوجه می‌شوند که در آینده ممکن است چه مشکلاتی بین فرد و همسرش به وجود بیاید؟ یا در چه زمینه‌هایی با یکدیگر اختلاف‌نظر خواهند داشت؟

برخی ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند تأثیرات مثبتی بر رابطه زناشویی داشته باشند. از طرفی برخی از ویژگی‌های شخصیتی تنش‌ها و تعارضات را تشدید کرده و دوام زندگی زناشویی را با خطر مواجه می کنند. اگرچه اغلب ویژگی‌های شخصیتی قابل‌تغییر نیستند اما می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه با آن‌ها مواجه شویم و در جهت تعدیل و کاهش آن‌ها رفتار کنیم تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشیم.

به اشتراک بگذارید